Innehåll som Google gillar – del 1

Mer än 50 procent, ibland så mycket som 70-90 procent, av alla våra besökare kommer från Google. Sökmotorn är på så sätt ett enormt viktigt verktyg för universitets synlighet. I en serie blogginlägg tittar vi därför närmare på ämnet sökmotoroptimering. Och först och främst ska vi reda ut vad Google och andra sökmotorer gillar för typ av innehåll och webbplatser.

Sökmotoroptimering är en hel vetenskap, och det finns en mängd litteratur skrivet i ämnet. Här på bloggen kommer vi framöver att sammanfatta våra bästa tips kring sökordsanalys, sökordshierarki och hur du ökar kvalitén i klicken på Google. Men nu till vad Google och andra sökmotorer gillar bäst:

1. Relevant och aktuellt innehåll
För att synas högt upp i sökmotorer bör du uppdatera din webbplats ofta med både små som stora textförändringar. Äldre sidor med aktuellt innehåll som inte behöver ändras så ofta, är det bra att ändra datumet på. Om en sådan sida nås via en sökning och datumet ligger några år tillbaka i tiden finns en risk att innehållet uppfattas som inaktuellt, både av sökmotorer och besökare.

2. Långa och matnyttiga texter
Google prioriterar långa uttömmande texter framför korta. Det beror bland annat på att Google vill ge kvalitativt svar på sökfrågor och då krävs det oftast längre texter. En rekommendation är därför minst cirka 500 tecken. Ju mer relevant och matnyttigt innehållet är, desto större är sannolikheten att läsaren refererar och länkar till sajten. Sådana så kallade “backlinks” premieras av sökmotorerna, och ger bättre ranking. En längre text ställer dock högre krav på presentationen. Se därför till att ha en tydlig struktur för att underlätta läsningen. Skriv till exempel en tydlig ingress, ge mellanrubrikerna ett innehåll och satsa på korta textstycken.

3. Unikt innehåll
Sökmotorer filtrerar gärna bort dubblerat innehåll (via det så kallade Duplicate Content-filtret) och chanserna att synas i sökresultatet minskar markant om texten är kopierad. Sträva därför efter unikt innehåll på hela din site och undvik copy-paste.

4. Användarvänlig webbplats
En snabb webbplats ger en bättre användarupplevelse och därmed en bättre sökplacering. Bilder och filmer ska därför ha rätt storlek och format för att sidan ska laddas snabbt. Gör även ditt innehåll lättläst och sökoptimerat genom att lyfta fram texten designmässigt med ingress, rubriker och listor.

5. Sökmotorvänlig länkadress/URL
För att skapa sökvägar som kan tolkas av både sökmotorer och besökare är det viktigt att länkadressen är kort, begriplig och unik. Låt dessutom gärna adressen innehålla sökord/fraser du optimerar den för (mer om hur kan du läsa om i kommande inlägg).

6. Alternativtext för ökad tillgänglighet
Sökmotorer ser inte vad en bild eller video föreställer. Gör det möjligt att tolka innehållet via beskrivande texter i alternativtextfältet. På så sätt ökar du både tillgängligheten för den som får sin webbsida uppläst, men även chansen att synas i bildsök.

För fler bra tips läs gärna Googles egna handbok om sökmotoroptimering eller Göteborgs universitets tips kring Sökmotoroptimering på Medarbetarportalen.