Vad händer efter lanseringen?

Vad händer under hösten?

Lanseringen ska inte ses som ett slutmål utan snarare ett delmål. Webbprojektet löper fram t.o.m. november. Under hösten kommer vi ha tre stycken delleveranser.

Version 1.1

  • Tillgänglighetsanpassning – anpassningar som måste göras inom design, funktion och kod för att tillgodose kraven inom WCAG.
  • Katalog utbyteskurser – egen katalog centralt där vi samlar alla GU:s utbyteskurser för inresande studenter
  • Sociala medier – delaknapp, lägga in t.ex. twitterflöden på webbsidor.
  • Siteimprove i Drupal – man kan klicka upp ett siteimprove-fönster där man kan få information om t.ex. brutna länkar, stavfel. Gör det enklare att hålla koll på tillgängligheten.
  • Schemalagd publicering av webbsidor – möjliggör att förbereda innehåll som ska publiceras vid senare tillfälle.
  • Förbättringar av redaktörsgränssnitt – t.ex. ska man kunna få avisering när innehåll har legat publicerat länge, när sidor saknar ägarskap. Görs i dialog med redaktörerna.

Version 1.2

  • Multisite – sidor med egen webbadress som ska ligga i Drupal. Gäller de som har fått godkänt att ha en egen webbplats utanför gu.se.
  • ”Portfolio-funktionalitet” – studenter och lärare kan visa upp sina alster.
  • Formulär i Drupal – anmälningsformulär kan nu göras i Drupal.
  • Specialkataloger för internationella utbildningar – ersätter manuella listor över t.ex. engelskspråkiga masterutbildningar.
  • Förbättrade personsidor – Forskare och anställda kan beskriva sina meriter och erfarenheter inom flertalet områden ytterligare samt förbättrad hantering av publikationer för att uppfylla Handelshögskolans behov kring ackrediteringsprocessen.  
  • Förbättrade organisationssidor – t.ex. automatgenererade listor över personal.
  • Puffar på kurs- och programsidor – puffar i Drupal till andra Drupalsidor.
  • Länklista på kurs- och programsidor – i högerkolumnen till studentportalen och Canvas.

Version 1.3

  • Designförbättringar – beroende på input från redaktörer och slutanvändare.
  • Persongalleri – lista personer som t.ex. ingår i en forskargrupp inklusive foto.
  • Tillgänglighet – Säkerställa att A och AA krav är uppfyllda, därefter analys av AAA krav enligt WCAG.
  • Buggfixar – redan kända + inkomna till supporten.
  • Autogenererade listor utbildningar – som kan länkas in på en webbyta.
  • Fler bilder kurs- och program – fler bilder än huvudbilden (framförallt bilder i puffarna).

Vad händer sen?

Vi har en lång lista på saker vi vill utveckla framöver. Här kommer ett axplock från den listan som vi kommer att ta tag i under 2021 och framåt. Delarna är inte rangordnade och vi kommer givetvis lyssna av redaktörernas behov och ta med deras önskemål.

  • Infographic – visuell presentation som är tillgänglighetsanpassad
  • Citat – som kan användas på t.ex. forskningssidor
  • Extern granskning – möjlighet att skicka icke publicerade Drupal-sidor till kollegor som inte har Drupal.
  • Förvald sida vid inloggning – för redaktören i Drupal
  • Bild i sökresultat
  • Highlighting i sök – gulmarkerade ord i sökresultatet.
  • Kartor
  • Iframes – dvs. inbäddad webbsida för t.ex. för vädertjänster och båttracker.
  • Integration Akeneo till Gubas  – möjliggör att vi kan lägga in alla utbildningstexter i Akeneo som sedan skickar till Gubas för vidare publicering på studera.nu och andra utbildningsportaler.
  • ”Airbnb”-lista utbildningform – besökarna får en snabb överblick om det ingår t.ex. laborationer, fältstudier eller utlandsstudier i utbildningen.
  • Centrala ämnessidor – som hittas under utbildningsområde.
  • Filtrera utbildningar på ämne – kan göras när vi tagit fram nya ämnen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *