Webbförvaltningen har samlat digitala verktyg och tjänster för att underlätta webbarbetet och för den vetgirige att få veta mer.
Tipsen och de digitala verktygen har fokus på webbarbete men finns även generella tips, som planeringsverktyg som alla har nytta av. Med denna lista vill vi dela med oss av de digitala verktyg som vi använder oss av. Allt är inte för alla, men förhoppningsvis kan alla hitta något som underlättar.
Digitala verktyg och tips för webbarbete på Medarbetarportalen
På sidan hittar du ett 30-tal tips och olika digitala verktyg inom dessa områden.
- Redaktionell hjälp
- Håll webben i bra skick och uppdaterad
- Sökmotoroptimering – SEO
- Digital tillgänglighet
- Planeringsverktyg
- Skärmdumpa snyggare och bättre
- Hur ser webbsidan ut i mobil
- Bilder
- Webbteknik och vetgirighet
Sidan kommer uppdateras när vi upptäcker nya smarta lösningar som vi tycker kan förenkla arbetet eller fördjupa kunskapen inom olika områden.
Digitala verktyg och tips för webbarbete på Medarbetarportalen
Sitter du själv med smarta verktyg som du använder, men som saknas på listan? Dela gärna med dig genom att mejla Peter Sundberg Åbrandt: peter.sundberg@gu.se
Vilken bra lista! Tre tips:
• Jag har länge funderat på ett verktyg för att spara kommenterar direkt på webbsidorna och testar Weava (https://www.weavatools.com), finns som både app och tillägg till Chrome. Och går att exportera till Excel!
• Experimenterar med att bevaka förändringar på andras sidor med verktyget Hexowatch (https://hexowatch.com).
• Jag har också börjat använda Planner i Office 365 istället för Trello. Och att skapa Teamsytor tillsammans med informationslämnare är ju hur bra som helst.
Toppen, tack för detta!
Planner hade jag helt glömt av, övriga hade jag inte koll på. La till alla tre och får också testa om det är något som jag har nytta av att använda.