Hej Albin – vad händer i pilotprojektet?

2019 ska nya gu.se lanseras men redan nu påbörjas arbetet med pilotenheter. På så sätt skapas en kontext för redaktörer och webbens nya koncept, roller och samarbetsformer kan testas och utvecklas löpande. Ett av webbens första pilotprojektet är Centrum för Hav och samhälle och här berättar deras kommunikatör Albin Dahlin om det pågående arbete.

Hej Albin, vad arbetar ni med i pilotprojektet?
– Hittills har det mest handlat om att kartlägga hur vi arbetar med webben idag och vilka funktioner och arbetssätt vi skulle vilja se på den nya webben. Vi har också varit med i diskussionerna om hur innehåll ska presenteras på den nya sidan, och hur redaktörsorganisationen kan tänkas fungera.

Var är era förhoppningar på nya gu.se och den nya redaktörsorganisationen?
Förhoppningen är att vi ska nå ut bredare med innehåll till relevanta målgrupper. Fokus på innehåll istället för organisation. Förhoppningen är också att webbarbetet ska bli mer prioriterat och professionaliserat.

Hur har ni tidigare arbetet med webben?
­– Vi har jobbat allt mer fokuserat de senaste åren med att skapa bra och relevant innehåll på webben. Mer nyheter och större satsning på bild och video. Vi har också lagt större fokus på att jobba med sociala medier. Det stora problemet idag är att innehållet inte når ut till så många då det ligger dolt långt ner i strukturen på den nuvarande webben.

Varför anmälde ni er som pilotprojekt för den nya webben?
– Centrum för Hav och samhälle har till uppdrag att lyfta fram och synliggöra all marin verksamhet på Göteborgs universitet. Sedan starten av centret har vi arbetat med att skapa en digital ingång eller portal för all marin verksamhet inom GU. Tanken med webbsatsningen är att fånga upp hela bredden av det marina arbetet, och inspirera besökaren till att lära sig mer, delta i olika aktiviteter, ta del av nyheter, kanske utbilda sig, påbörja forskarutbildning och på olika sätt nå en större medvetenhet kring havet och dess relation till människan och samhället. Ett koncept togs fram av en extern webbyrå men efter diskussioner med den centrala kommunikationsenheten på Göteborgs universitet beslutade vi att istället jobba inom det nya webbprojektet, och vara med och skapa funktioner som gör det möjligt att lyfta fram och samla alla marina frågor inom universitetet på den nya webben.