Med hjälp av Söktjänstens statistikverktyg så har jag jämfört hur söktjänsten använts under första halvåret 2021 jämfört med 2022
Vi har under året gjort flera förbättringar för att ge besökarna bättre sökträffar med bland annat fler synonymer, fler utvalda träffar samt ”fuzziness” som tillåter en större grad av felstavningar
Märk väl också att denna statistik inte påverkas av de nya cookie-inställningarna utan att ALLA sökningar registreras.
Användningen av aktiva sökningar har totalt sett ökat, men då gäller det så kallade list-sök där besökaren går in på någon av söksidorna för utbildning, forskning, person m fl och får en automatisk listning över 10-20 poster sorterade efter olika inställningar ligger den på ungefär samma nivå.
Några slutsatser kan ändå dras av statistiken:
- Globalsökning har minskat och istället har antalet del-sök ökat. Kan vara en effekt av att besökarna har upptäckt att det är möjligt att söka inom ett speciellt område?
- Fortfarande används det globala söket av flest besökare, men även 2022 så är det svenska kurs- och programsöket som har flest antalet aktiva sökningar tätt följt av sökningar på svenska kursplaner och läslistor (syllabus) som infördes 2021.
- Antalet sökningar från de engelska sidorna har samtidigt ökat sin andel från 23,3 till 27,6 procent av antalet sökningar.
- Vanligaste sökord är utbildnings-relaterade; psykologi tätt följt av canvas, historia och engelska.
- Om man istället tittar på enbart sökords-sökningar från de engelska sidorna är det istället dentistry, medicine och psychology som ligger i topp.
Vill du veta mer så kan du ta del av bifogade statistikrapport från Elasticsearch/Kibana.
Eller hör av dig om du har frågor.