Responsiv webbplats – riktlinjer och praktiska tips

Arbetet med att mobilanpassa universitetets webbplatser fortgår. Lansering planeras till slutet av november 2015.

Responsiv webb betyder att webbplatsen känner av vilken skärmstorlek användaren surfar på och anpassar layouten efter det. Vid lansering kommer komponenter och mallar som används på universitetet att fungera även responsivt.

OBS! Detta gäller för kommunikatörer, webbredaktörer och övriga som arbetar med webbplatser inom gu.se. Handels berörs ej i dagsläget!

Förberedelser inför lansering

Arbetet med att anpassa texter och innehåll för mobil är något vi behöver arbeta med fortlöpande, liksom vi arbetar med exempelvis sökoptimering.

Men redan innan lansering kan du/ni se över era strategiskt viktiga sidor, samt se över rubriker och innehåll.

Läs mer om Responsiv webbplats (utseende, funktion, menyer osv) på Medarbetarportalen: http://medarbetarportalen.gu.se/webbpublicering/responsiv-webbplats/

RÅD INFÖR LANSERING

  1. Vilka strategiskt viktiga sidor bör prioriteras inför lansering. Obs! Fokusera främst på sidor med mycket trafik från mobil, ex målgruppen studenter.
    – Ex startsida, landningssidor, utbildningssidor, kontakt samt andra sidor som är välbesökta.
  1. Se över vilken information som ligger i högerspalt på dessa sidor, och därför visas längst ner i mobilvisning.
    – Gör en bedömning om informationen behöver synas tidigt i mobilen, lägg förslagsvis sådan information tidigt i texten på sidan i stället.
  1. Se över rubriker och ingresser på dessa sidor.
    – Tydliga, informativa rubriker har aldrig varit viktigare. Vid navigeringen i mobil tappar sidor sitt sammanhang. Varje sida måste kunna ”stå för sig själv” och visa tydligt i rubrik och ingress vad sidan handlar om.

Snabb checklista för webbtexter

Din sida ska hittas i sök, vara tillgänglighetsanpassad och fungera väl oavsett hur stor skärm läsaren surfar ifrån. Rekommendationer för sökoptimering, tillgänglighet och responsivitet sammanfaller.

  • Vem skriver jag för?
  • Är rubriken tydlig och korrekt?
  • Viktigast först?
  • Innehåller texten facktermer eller svåra ord?
  • Fungerar texten vad gäller tillgänglighet?
  • Är eventuella länktexter tydliga och informativa?
  • Ska texten översättas även till engelska?

Läs mer om Att skriva för webb, på Medarbetarportalen: http://medarbetarportalen.gu.se/webbpublicering/responsiv-webbplats/att-skriva-for-webb/

UTBILDNINGSTILLFÄLLEN

Vi erbjuder extra webbstugor med tema responsiv webb 17 nov, 19 nov samt 25 nov. Anmäl dig här: http://kompetensutveckling.adm.gu.se/seminarie/detalj/2588.

Frågor? Hör av dig till någon av oss i projektgruppen!

Åsa Bini, cmshelp@gu.se (CMS-frågor, struktur mm)

Maria Eriksson, maria.eriksson@gu.se (allmänna frågor, lansering mm)

Mattias Jacobsson, mattias.jacobsson@gu.se (bilder, tabeller, navigering mm)

Maria Gunnarsson, maria.gunnarsson@gu.se (innehåll, text mm)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *