Vad händer fram till lanseringen?

Lanseringsdatum

17 augusti intern lansering – 2 september publik lansering

För att tillmötesgå redaktörernas önskemål om att få mer tid att jobba med webben efter semestern så kommer vi att lansera webben först internt 17 augusti och publikt 2 september. Det innebär att redaktörerna får ytterligare drygt två veckor på sig att färdigställa arbetet med webben. 17 augusti kommer redaktörerna möta en komplett produktionsmiljö med alla integrationer påslagna.

Detta innebär att redaktörerna kan arbeta fram t.o.m. redaktörsstoppet 18 juni och sedan igen från 17 augusti.

Releaser

Nu har vi äntligen en tydlig bild av vad som kommer med till lanseringen av webben och vilken utveckling som kommer att ske under hösten. 14/5 hade vi en mindre release med sektionsingress, hitta evenemang och lediga anställningar samt en del buggfixar. Läs mer om releasen 14/5 i blogginlägget. Innan redaktörsstoppet sker ytterligare 2 releaser.

Release 5/6              

  • Kurs- och programsidor i Drupal – redaktörer kan se kurs- och programsidor och testa länkarna som är inlagda i Akeneo.
  • Sökfunktion för utbildningar i Drupal – redaktörer kan testa sökfunktionen.
  • Buggfixar
  • Kontaktinformation från POP till Drupal – redaktörer kan skapa kontaktrutor i Drupal och välja kontaktpersoner från POP. Gäller alla sidtyper. Vi hoppas att vi blir klara till 5/6, om vi inte lyckas med det så kommer det 12/6.
  • Kontaktinformation från POP till Akeneo – redaktörer kan skapa kontaktrutor i Akeneo. Kontaktrutorna kommer dock inte visas i Drupal.
  • Logos för verksamheter – gäller Handels. Chalmerslogga kommer senare, dock innan lansering. Kräver inget arbete av redaktörerna.
  • Funktioner i Akeneo – publicering och programinriktningar. Mer information kommer per mail.

Release 12/6

  • Kontaktrutor för kurs- och programsidor syns i Drupal – nu kan redaktörer se de kontaktrutor som skapats i Akeneo.
  • Sökfunktion av personer – redaktörer kan söka efter personer.

Nedstängt Drupal

Drupal kommer att vara nedstängt följande dagar:

3 juni 17:00-17:30 p.g.a. tekniskt arbete

4 och 11 juni från kl 16:00 p.g.a. release av ny funktionalitet.

Kvalitetssäkra webbytorna i Siteimprove

Från vecka 24 kan webbredaktörer börja att tillgänglighetsanpassa de nya webbytorna med hjälp av Siteimprove. Man kan bland annat söka efter stavfel och brutna länkar. Tänk på att korrigeringar i Drupal inte kan göras under redaktörsstoppet även om man kan jobba i Siteimprove hela tiden. De redaktörer som redan har ett konto i Siteimprove får den nya webbytan automatiskt. Om du är utsedd till webbredaktör för nya gu.se men inte har ett konto i Siteimprove behöver du kontakta supporten. Mer information om exakt vad man kan göra innan lansering och hur man gör det mailas ut till webbredaktörerna under vecka 24.

Läs mer om vilken utveckling som sker efter lanseringen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *