Om ett drygt år lanserar Göteborgs universitet en ny webbplats. Det är mycket som behöver förberedas inför lanseringen, och framförallt behöver vi som arbetar med innehåll på webben ha gjort klart det som måste finnas med på nya gu.se. Här har vi samlat information och rekommendationer för att planera arbetet med utbildningsinformation. Information för prioritering av övrigt innehåll kommer att tas fram under våren.
Tidsplan – rekommenderad
Rekommendationen är att börja med utbildningsinformation då redaktörer kommer att få utbildning i, och åtkomst till, det nya systemet för kurser och program innan det nya publiceringssystemet Drupal är klart. Projektet har därför tagit fram en rekommenderad tidsplan med fokus på utbildningsinformation.
För dig som är webbredaktör är det bra att redan nu börja analysera besöksstatistik och kartlägga utbildningsinformation. Kartläggningen kan lämpligen göras med den så kallade trafikljusmetoden som du hittar via länken nedan.
Enkel handbok hur du kan genomföra strukturarbete med trafikljusmetoden
(länken går till en pdf i Medarbetarportalen)
Tid | Aktivitet |
april | Besöksstatistik analyserad – finns det sidor som kan tas bort? |
april | Utbildningsinformation kartlagd (trafikljusmetoden) |
maj | Redaktionell utbildning, lättredaktör |
juni | Akeneo PIM-utbildning webbredaktör och lättredaktör |
augusti | Rensa bort gammal information |
augusti | Uppdaterat kurs- och programbeskrivningar |
april-oktober | Ta fram innehåll för kringinformation (arbetsmarknad, student- och alumnintervjuer) |
april-oktober | Se över och ta fram nya bilder och filmer |
september | Lägg in nyckelord och sökord på utbildningar |
september | Akeneo PIM-utbildning webbredaktör och lättredaktör |
Prioritera innehåll som är viktigast för er
Vi vet att många webbredaktörer och lättredaktörer har ett stort antal kurser och program att arbeta med. Använd gärna någon av föreslagna prioriteringar för att göra arbetet hanterligt. Till exempel:
- Prioritera program och kurser med flest studenter.
- Prioritera svenska beskrivningar.
- Prioritera de utbildningar ni vet har behövt marknadsföra sig aktivt.
- Prioritera kurser och program för de som är nya i högre utbildning.
Skisser och regler för utbildningssidor
Nya skisser har tagits fram över hur utbildningssidorna kommer att se ut. Du kan även läsa en beskrivning och regler för vad som gäller för just kurs- och programsidorna.
Designskisser och sidmallar på webbprojektets sidor i Medarbetarportalen
Utbildningar för redaktörer
Redaktionell utbildning
För att få behörighet i kurskatalogsystemet Akeneo PIM måste alla ha gått en redaktionell utbildning. Vilken utbildning det gäller beror på vilken roll du ska ha. De flesta som ska arbeta som webbredaktör i Drupal har redan gått en redaktionell utbildning. Den som ska arbeta som lättredaktör kommer att bli inbjuden till en kortare utbildning som beräknas ges i maj.
Akeneo PIM utbildning
För att få behörighet till systemet är det obligatoriskt att gå utbildningspaketet Akeneo PIM, som innehåller en utbildning i verktyget och en teoretisk del om målgrupper. Första omgången av PIM-utbildningen ges för dig som har gått antingen den redaktionella utbildningen för webbredaktör eller den redaktionella utbildningen för lättredaktör. Inbjudan kommer från projektet efter att projektkontakter har rapporterat in vilka som ska arbeta som redaktör i PIM.
För de redaktörer som inte har möjlighet att gå i juni, kommer nytt tillfälle av utbildningen att ges i september.
Kontakt
För frågor om kurs- och programwebben samt roller och bemanning, kontakta Pontus Sundén, pontus.sunden@gu.se, projektledare Kurs- och program.
För frågor om internutbildning av redaktörer, kontakta Åsa Bini, asa.bini@gu.se, projektledare Internutbildning och innehåll.
Mer information om projektet hittar du i Medarbetarportalen