Informationsstruktur för kurs- och programinformation och utbildningsinformation

Det här är ett av flera blogginlägg som beskriver den nya digitala kurs- och programkatalogen. Läs gärna de andra inläggen och informationen i medarbetarportalen för delprojekt Kurser och program.

I det här inlägget berättar vi om delprojektets arbete med:

Men först en…

… statusuppdatering

Under våren har vi arbetat tillsammans med en arbetsgrupp med representater från samtliga fakulteter och olika yrkeskategorier. Vi har diskuterat:

  • Programbeskrivningar och testat att göra sammanfattningar.
  • Utbildningsinformation och vad som ska ligga i katalogen respektive utanför katalogen.

Parallellt med delprojketet har studentrekryteringsgruppen på kommunikationsenheten arbetat med all utbildningsinformation, dvs. det som inte kommer vara en del av katalogen, se rubriken för innehållsarbete.

Vi har också planerat en utbildning för studentrekrytering som alla som arbetar med utbildningsinformation behöver genomföra. Utöver denna utbildning kommer det publiceras online-instruktioner och utbildningar i själva verktyget Akeneo PIM.

Tidsplan

I höstas delade vi upp arbetet med kurs- och programsidor i tre faser: 1) Inventera, 2) Komplettera och 3) Producera. Många är redan en en bit in i fas 2, andra i motsvarande fas 1. I tidplanen beskriver vi arbetet med den gemensamma utbildningsinformation, som just nu är i fas 1.

Det är meningen att ni ska kunna kolla på vad vi skriver för texter centralt och på det sättet få lättare att planera ert arbete, och så att vi till exempel inte skapar dubbel information. Till er hjälp kommer ni också ha innehållsstugor under hösten 2019 (de har blivit uppskjutna pga att lanseringen är framflyttat till maj 2020).

Tidsplan för kurser och program 2019-05-22

I medarbetarportalen finns en övergripande tidsplan för det redaktionella arbetet. Bild ovan är inriktad på kurser, program och utbildningsinformation.

Innehållsstruktur

Ett stort steg framåt är att vi har ett utkast på hur vi ska strukturera all vår utbildningsinformation vid Göteborgs universitet. Vi har velat få fram denna strukturen så tidigt som möjligt för att den ska kunna fungera som ett stöd till er som arbetar med utbildningsinformation på institutioner och fakulteter.

Bilden visar rubriker för den information som ska flytta från dagens institutions- och fakultetswebbplatser in till vår nya kurs- och programkatalog med rubriken Hitta utbildning. En del saker kan vi beröra direkt på programsidan, men en del kommer behöva egna informationssidor som då blir en del av katalogen och redigeras i Akeneo PIM.

Information som flyttar från institutions- och fakultetswebbplatser till vår nya kurs- och programkatalog webbplats 2019-05-22

Användare och roller för kurser, program och utbildningsinformation

Under våren har listan över de personer som ska arbeta med utbildningsinformation samt kurs- och programbeskrivningar börjat att ta form. Vi delar in oss i de roller som finns i webbpolicyn:

  • Webbredaktör och biträdande webbredaktör – arbetar med Akeneo och Drupal.
  • Lättredaktör – arbetar med Akeneo och/eller Drupal.
  • Informationsägare – bidrar med underlag och granskar resultat, ej användare i något system.

Bilden illustrerar hur de olika rollerna hänger ihop med kurser, program och utbildningsinformation, och att den redigeras i antingen Akeneo PIM eller Drupal beroende på vilken typ av information det är. De som är webbredaktörer, biträdande webbredaktörer kommer arbeta med både Drupal och Akeneo PIM som sina verktyg. För lättredaktörer hänger det på vilket innehåll redaktören är ansvarig för.

Vem gör vad med utbildningsinformationen 2019-05-22

Alla som arbetar med kurser, program eller utbildningsinformation ska dels gå den redaktionella utbildningen, dels studentrekryteringsutbildningen. Vi har börjat bjuda in en omgång webbredaktörer till studentrekryteringsutbildningen, vi återkommer med inbjudningar till fler webbredaktörer och lättredaktörer.


Ta gärna kontakt med oss eller din projektkontakt om du har frågor om utbildningar, roller eller något annat som rör projektet.

Pontus Sundén är utbildningsredaktör på gu.se och delprojektledare för Kurser och program.
Kerstin Eiman är ansvarig för nationell studentrekrytering vid Göteborgs universitet.

Webbprojektet: Utbildningsinformation på nya gu.se

Om ett drygt år lanserar Göteborgs universitet en ny webbplats. Det är mycket som behöver förberedas inför lanseringen, och framförallt behöver vi som arbetar med innehåll på webben ha gjort klart det som måste finnas med på nya gu.se. Här har vi samlat information och rekommendationer för att planera arbetet med utbildningsinformation. Information för prioritering av övrigt innehåll kommer att tas fram under våren.

Tidsplan – rekommenderad

Rekommendationen är att börja med utbildningsinformation då redaktörer kommer att få utbildning i, och åtkomst till, det nya systemet för kurser och program innan det nya publiceringssystemet Drupal är klart. Projektet har därför tagit fram en rekommenderad tidsplan med fokus på utbildningsinformation.

För dig som är webbredaktör är det bra att redan nu börja analysera besöksstatistik och kartlägga utbildningsinformation. Kartläggningen kan lämpligen göras med den så kallade trafikljusmetoden som du hittar via länken nedan.

Enkel handbok hur du kan genomföra strukturarbete med trafikljusmetoden
(länken går till en pdf i Medarbetarportalen)

Tid Aktivitet
april Besöksstatistik analyserad – finns det sidor som kan tas bort?
april Utbildningsinformation kartlagd (trafikljusmetoden)
maj Redaktionell utbildning, lättredaktör
juni Akeneo PIM-utbildning webbredaktör och lättredaktör
augusti Rensa bort gammal information
augusti Uppdaterat kurs- och programbeskrivningar
april-oktober Ta fram innehåll för kringinformation (arbetsmarknad, student- och alumnintervjuer)
april-oktober Se över och ta fram nya bilder och filmer
september Lägg in nyckelord och sökord på utbildningar
september Akeneo PIM-utbildning webbredaktör och lättredaktör

Prioritera innehåll som är viktigast för er

Vi vet att många webbredaktörer och lättredaktörer har ett stort antal kurser och program att arbeta med. Använd gärna någon av föreslagna prioriteringar för att göra arbetet hanterligt. Till exempel:

  • Prioritera program och kurser med flest studenter.
  • Prioritera svenska beskrivningar.
  • Prioritera de utbildningar ni vet har behövt marknadsföra sig aktivt.
  • Prioritera kurser och program för de som är nya i högre utbildning.

Skisser och regler för utbildningssidor

Nya skisser har tagits fram över hur utbildningssidorna kommer att se ut. Du kan även läsa en beskrivning och regler för vad som gäller för just kurs- och programsidorna.

Designskisser och sidmallar på webbprojektets sidor i Medarbetarportalen

Utbildningar för redaktörer

Redaktionell utbildning

För att få behörighet i kurskatalogsystemet Akeneo PIM måste alla ha gått en redaktionell utbildning. Vilken utbildning det gäller beror på vilken roll du ska ha. De flesta som ska arbeta som webbredaktör i Drupal har redan gått en redaktionell utbildning. Den som ska arbeta som lättredaktör kommer att bli inbjuden till en kortare utbildning som beräknas ges i maj.

Akeneo PIM utbildning

För att få behörighet till systemet är det obligatoriskt att gå utbildningspaketet Akeneo PIM, som innehåller en utbildning i verktyget och en teoretisk del om målgrupper. Första omgången av PIM-utbildningen ges för dig som har gått antingen den redaktionella utbildningen för webbredaktör eller den redaktionella utbildningen för lättredaktör. Inbjudan kommer från projektet efter att projektkontakter har rapporterat in vilka som ska arbeta som redaktör i PIM.

För de redaktörer som inte har möjlighet att gå i juni, kommer nytt tillfälle av utbildningen att ges i september.

Kontakt

För frågor om kurs- och programwebben samt roller och bemanning, kontakta Pontus Sundén, pontus.sunden@gu.se, projektledare Kurs- och program.
För frågor om internutbildning av redaktörer, kontakta Åsa Bini, asa.bini@gu.se, projektledare Internutbildning och innehåll.

Mer information om projektet hittar du i Medarbetarportalen