Webbprojektet: Utbildningsinformation på nya gu.se

Om ett drygt år lanserar Göteborgs universitet en ny webbplats. Det är mycket som behöver förberedas inför lanseringen, och framförallt behöver vi som arbetar med innehåll på webben ha gjort klart det som måste finnas med på nya gu.se. Här har vi samlat information och rekommendationer för att planera arbetet med utbildningsinformation. Information för prioritering av övrigt innehåll kommer att tas fram under våren.

Tidsplan – rekommenderad

Rekommendationen är att börja med utbildningsinformation då redaktörer kommer att få utbildning i, och åtkomst till, det nya systemet för kurser och program innan det nya publiceringssystemet Drupal är klart. Projektet har därför tagit fram en rekommenderad tidsplan med fokus på utbildningsinformation.

För dig som är webbredaktör är det bra att redan nu börja analysera besöksstatistik och kartlägga utbildningsinformation. Kartläggningen kan lämpligen göras med den så kallade trafikljusmetoden som du hittar via länken nedan.

Enkel handbok hur du kan genomföra strukturarbete med trafikljusmetoden
(länken går till en pdf i Medarbetarportalen)

Tid Aktivitet
april Besöksstatistik analyserad – finns det sidor som kan tas bort?
april Utbildningsinformation kartlagd (trafikljusmetoden)
maj Redaktionell utbildning, lättredaktör
juni Akeneo PIM-utbildning webbredaktör och lättredaktör
augusti Rensa bort gammal information
augusti Uppdaterat kurs- och programbeskrivningar
april-oktober Ta fram innehåll för kringinformation (arbetsmarknad, student- och alumnintervjuer)
april-oktober Se över och ta fram nya bilder och filmer
september Lägg in nyckelord och sökord på utbildningar
september Akeneo PIM-utbildning webbredaktör och lättredaktör

Prioritera innehåll som är viktigast för er

Vi vet att många webbredaktörer och lättredaktörer har ett stort antal kurser och program att arbeta med. Använd gärna någon av föreslagna prioriteringar för att göra arbetet hanterligt. Till exempel:

  • Prioritera program och kurser med flest studenter.
  • Prioritera svenska beskrivningar.
  • Prioritera de utbildningar ni vet har behövt marknadsföra sig aktivt.
  • Prioritera kurser och program för de som är nya i högre utbildning.

Skisser och regler för utbildningssidor

Nya skisser har tagits fram över hur utbildningssidorna kommer att se ut. Du kan även läsa en beskrivning och regler för vad som gäller för just kurs- och programsidorna.

Designskisser och sidmallar på webbprojektets sidor i Medarbetarportalen

Utbildningar för redaktörer

Redaktionell utbildning

För att få behörighet i kurskatalogsystemet Akeneo PIM måste alla ha gått en redaktionell utbildning. Vilken utbildning det gäller beror på vilken roll du ska ha. De flesta som ska arbeta som webbredaktör i Drupal har redan gått en redaktionell utbildning. Den som ska arbeta som lättredaktör kommer att bli inbjuden till en kortare utbildning som beräknas ges i maj.

Akeneo PIM utbildning

För att få behörighet till systemet är det obligatoriskt att gå utbildningspaketet Akeneo PIM, som innehåller en utbildning i verktyget och en teoretisk del om målgrupper. Första omgången av PIM-utbildningen ges för dig som har gått antingen den redaktionella utbildningen för webbredaktör eller den redaktionella utbildningen för lättredaktör. Inbjudan kommer från projektet efter att projektkontakter har rapporterat in vilka som ska arbeta som redaktör i PIM.

För de redaktörer som inte har möjlighet att gå i juni, kommer nytt tillfälle av utbildningen att ges i september.

Kontakt

För frågor om kurs- och programwebben samt roller och bemanning, kontakta Pontus Sundén, pontus.sunden@gu.se, projektledare Kurs- och program.
För frågor om internutbildning av redaktörer, kontakta Åsa Bini, asa.bini@gu.se, projektledare Internutbildning och innehåll.

Mer information om projektet hittar du i Medarbetarportalen

Ny kurs- och programinformation i webbprojektet

Det här är det första i en serie av blogginlägg som beskriver den nya digitala kurs- och programkatalogen som vi skapar som en del av webbutvecklingsprojektet.

Statusuppdatering från delprojektet Kurser och program

Vi har arbetat mycket med att undersöka vilka behov besökare (presumtiva studenter), redaktörer och studievägledare har av en digital katalog. Under våren 2018 har vi gjort grunden för designen av de olika sidtyperna som behövs: kurssida, programsida, utbildningsområdessida, ämnessida och sök.

Parallellt har vi jobbat med att undersöka och planera hur tekniken bakom webbsidorna ska fungera. Även här har vi kommit ganska långt: i förra veckan beslutade styrgruppen för projektet att vi ska bygga upp utbildningssidorna med hjälp av ett verktyg som heter Akeneo PIM.

Animerad designskiss programsida

De viktigaste förändringarna

Från användarundersökningar vet vi att besökare som kommer till vår webbplats vill kunna gå till ett enda ställe och hitta all information de letar efter. Det här behovet har högst prioritet och har varit grunden för det nya konceptet.

All kurs- och programinformation på samma ställe: gu.se –Detta är en anpassning till det allra tydligaste behovet undersökningarna har visat, mer om det snart. De centrala utbildningssidorna har ca 1 miljon besökare varje år. I och med att vi flyttar dit vårt befintliga material, som idag finns på institutions- och fakultetswebbplatser, kommer det få mycket större synlighet.

Akeneo PIM blir vårt nya verktyg – Vi tar in ett nytt redaktionellt system som webbredaktörer, biträdande webbredaktörer, lättredaktörer och innehållsägare kommer arbeta med. Verktyget tar hand om stora delar av kurs- och programinformationen som idag finns i Infoglue. Istället för att flytta in den i Drupal ska den alltså flyttas in i Akeneo PIM. Det gäller studentintervjuer, längre beskrivningar, översikter etc. Gubas Tillfälle finns kvar som källsystem med den ”hårda” informationen, t.ex. behörighetskrav.

Webbredaktörer har ansvar för kurs- och programbeskrivningar – Detta är på samma sätt som vi i den rollen har ansvar för all annan information på webben. Kurs- och programinformationen hanteras ju i flera system men ansvaret för webbsidorna följer presentationen. Och där hör ju t.ex. utbildningsinformation och kurs- och programinformation ihop.

Nytt koncept för kurs- och programinformation– Viktiga delar i det nya konceptet är bild och film, detta ges stort utrymme i det nya konceptet, men är aldrig tvingande. En nyhet i konceptet är att vi ska skapa översiktssidor för utbildningsområden (före detta intresseområdena) och för ett urval av ämnen. Dessa nya sidor ska vara till hjälp för de som är tidigt i sin valprocess och de som har behov av överblick över utbudet. Konceptet ska vi såklart återkomma till!

Möjligheter med nya verktyg – Akeneo PIM och Drupal ersätter dagens teknik. Vi slipper de allvarliga problem som vi haft idag och vi som redaktörer får också nya möjligheter: skapa färdiga listor/sökresultat som går att länka direkt till, stöd i att kontrollera kvalitet på kurs- och programinformation, överblick över hela utbudet och inte minst att samla allt kommunikationsmaterial om en utbildning på samma ställe.

Designskiss utbildningsområde

Detta kommer du som webbredaktör behöva göra

För att skapa sidor som de på bilderna behöver vi samla ihop all information som idag är utspridd på flera olika webbplatser och slå ihop den.Och det arbete vi idag lägger på utbildningsinformation på institutions- och fakultetswebbar ska vi istället lägga på arbetet med att tillsammans skapa den bästa utbildningswebben. Praktiskt behöver vi sammanfoga de här två delarna:

  • Den gemensam katalogen, ”Gubas-informationen”.
    Finns idag på utbildning.gu.se/kurser
  • ”Lokala webbplatser”, utbildningsinformation och studentrekryteringsmaterial (översikter, inspiration, studentporträtt, studiegång, filmer, bilder, osv).
    Finns idag på institutions- och fakultetswebbar.

Vi tänker oss att innehållsarbetet på institutioner och fakulteter sker i trefaser:

Fas1 – Inventera
Med utgångspunkt i det nya konceptet behöver varje institution göra en inventering av befintligt kommunikationsmaterial. Samma frågor behöver ställas för både svenska och engelska presentationer.

  • Vilka olika beskrivningstexter används idag?
  • Vilket bild- och filmmaterial används?
  • Vilka intervjuer finns och hur gamla är de?
  • Vilka behov finns att beskriva utbildningen, t.ex. rekommenderad studiegång, del av ämne, yrke eller karriär?

Fas 2 – Komplettera
Efter inventeringen behöver vi skriva om – och skapa nya – texter, bilder och filmer innan det kan sättas ihop till en enda stor presentation på gu.se. Detta behöver göras innan det är dags att arbeta i Drupal och Akeneo PIM. Till er hjälp kommer vi att ha innehållsstugor som kommer att hållas i början av 2019.

Fas 3 – Producera
När förberedelserna är färdiga och vi har tillgång till verktygen är det dags att börja bygga upp nya sidor i Drupal och Akeneo PIM. För att få tillgång till Akeneo PIM behöver webbredaktörer, biträdande webbredaktörer och lättredaktörer gå utbildningar i verktyget under 2019.

 

Pontus Sundén är delprojektledare för Kurser och program.
Kerstin Eiman är utbildningsredaktör för gu.se på kommunikationsenheten.
 
De som arbetar och har arbetat med att skapa den bästa möjliga kurs- och programinformationen är bland andra Carin Bjarch, Johan Planmo, Annika Lindqvist, Magnus Nielsen, Martina Sjövind, Ricardo Berrio, Malin Lindholm och Jenny Wilde. Kontakta oss gärna med frågor.