Temakurser ersätter fortsättningskursen i InfoGlue

I våras började vi med en ny typ av kurser, ”temakurser”, som tar upp olika aspekter av webbarbetet vid Göteborgs universitet. Nu låter vi de här kurserna ersätta fortsättningskursen i InfoGlue som förut hölls två gånger per termin.

Temakurserna ska ta upp ungefär samma innehåll som fortsättningskursen gjorde, men istället för att knö ihop många ämnen till en kurs låter vi varje ämne få vara temat för en egen kurs. Då finns det också plats att ta upp ämnet ur ett mer generellt kommunikationsperspektiv, inte bara ”knapptryckning” i InfoGlue. För hösten 2013 är följande kurser planerade:

[important title=”Temakurser”]Enkel bildhantering – 3 oktober
Formulärverktyget – 17 oktober
Nya forskarhemsidor (GU Research) – 31 oktober
Nyheter och kalender – 14 november
Sökmotoroptimering (SEO) – 28 november
Kom igång med sociala medier – 12 december[/important]

Du anmäler dig till kurserna i Kompetensutvecklingsportalen.

Har du förslag på fler teman så tar vi gärna emot det! Skicka till pontus.sunden@gu.se.

Dela webbsidor på Facebook

 

Facebook-egenskaper i grundmallen

Nu går det att ange exakt hur Facebook ska visa en länk till en sida vid Göteborgs universitet. Det kan vara användbart för webbplatsens startsida eller på kampanjsidor eller liknande.

Användare med rollen InfoMaster kan ändra fyra nya egenskaper i sidans grundmall:

  • Facebook artikeltitel
  • Facebook artikeltumnagel
  • Facebook artikelbeskrivning
  • Hämta Facebook tumnagel från sidan
De tre första egenskapernas namn förklaras i bilden ovan. Den fjärde egenskapen ”Hämta Facebook tumnagel från sidan” kan du använda för att låta Facebook använda en bild från till exempel en nyhet eller kalender istället för bilden med Göteborgs universitets logotyp. För att ändra egenskaperna i grundmallen går du till samma ställe som du kopplar ihop svenska och engelska sidor: högerklicka i det vita området ovanför det blå sidhuvudet.

[important title=”Avancerat”]

Som många andra egenskaper i InfoGlue ärvs dessa från överliggande webbplatser, det betyder att bilden som syns i exemplet ovan kommer användas om ingen annan bild väljs manuellt. Facebook tar också sidans titel automatiskt, men för att få full kontroll kan titel och beskrivning alltså anges manuellt.
Facebook har ett verktyg där webbredaktörer kan kontrollera hur deras sidor visas, klistra in din webbsidas URL så får du se vilken titel, beskrivning, bild etc. som Facebook använder:
https://developers.facebook.com/tools/debug. När det verktyget används töms också Facebooks cache för sidan.

[/important]