Forskarutbildning – Ny placering i menystrukturen

I utbildningar och workshops har projektet tidigare meddelat att information om forskarutbildningen ska placeras under menylänken utbildning. Efter ytterligare kartläggning och inspel, från bland annat utskottet för utbildning på forskarnivå, har projektet bestämt att  forskarutbildningen kommer att placeras som en egen menylänk direkt under www.gu.se. Eftersom strukturen på menylänkarna är gemensamma för fakulteter och institutioner innebär detta att även fakulteter och institutioner kommer att få en menylänk för forskarutbildning på respektive webbyta.

Med en egen menylänk underlättar vi för de som är intresserade av informationen att hitta rätt.  Vi kan också synliggöra forskarutbildningen bättre och skapa förutsättningar för att arbeta med rekryterande information till presumtiva doktorander. Ingångssidan för forskarutbildning kommer att vara en genomgångssida både på den gemensamma webbplatsen och på webbytorna för fakulteter och institutioner.

Forskarutbildning under gemensamma ingången www.gu.se/forskarutbildning

Under den gemensamma ingången för forskarutbildning kommer innehållet att handla om sådant som är aktuellt för hela universitetet och svarar på generella frågor kring behörighet, antagning, vad innebär en forskarutbildning, vad är forskarskolor, doktorsexamen, licentiatavhandling, karriär osv.

Forskarutbildning under webbytans ingång

På fakultetens eller institutionens webbyta ska innehållet komplettera det innehåll som finns på de gemensamma sidorna. Den lokala informationen kan till exempel handla om: hur ofta antas doktorander, vilka är handledare, hur ni arbetar med seminarier eller nätverk på institutionen.

Undvik att skapa samma innehåll som redan finns, utan puffa istället till de gemensamma sidorna för generella frågor, eller fakultetens sidor för det som är gemensamt för fakulteten.

Viktigt att tänka på är att informationen om forskarutbildningen på vår externa webbplats vänder sig till presumtiva doktorander. Det primära syftet med informationen på den externa webbplatsen är att rekrytera doktorander till Göteborgs universitet. Information till redan antagna doktorander ska finnas i medarbetarportalen. Det går självklart bra att göra en länk/puff till medarbetarportalen från den externa webbplatsen.

Kurser på forskarnivå

Kurser på forskarnivå kommer även fortsättningsvis att presenteras i FUBAS. Kurserna för forskarutbildning kommer alltså inte att läggas in i PIM-systemet som används för utbildningar på grundnivå och avancerad nivå. På era webbytor kan ni göra puffar till institutionens/fakultetens kurser i FUBAS.

Fortsatt arbete

I november, när webbredaktörer för webbytor kommer att få behörighet i Drupal, ska det finnas en struktur för de gemensamma sidorna så att webbredaktörerna kan se vilken information som är tänkt att finnas där och vad som behöver kompletteras på den lokala webbytan.

Hör gärna av dig till webbprojektet@gu.se med dina frågor eller funderingar