Webbprojektet: Ny söktjänst på Göteborgs universitets webb

Från 1 november används en ny söktjänst, Elasticsearch, på Göteborgs universitets webbsidor. Införandet av en ny söktjänst är ett av delprojekten i universitets webbutvecklingsprojekt.

I ett första steg indexeras de nuvarande webb- och portalsidorna och ger i stort samma resultat och möjlighet till filtrering som tidigare fast på ett lite annorlunda sätt. I nästa steg anpassas söktjänsten till den nya webben i webbpubliceringsverktyget Drupal och kommer att erbjuda fler sökkällor och ett nytt gränssnitt.

Som redaktör i InfoGlue behöver du inte göra några ändringar eller anpassningar.

Den nya sökplattformen är en OpenSource-plattform som driftas av IT-enheten och administreras av kommunikationsenheten. För utveckling har konsultföretaget FindWise i Göteborg anlitats.

För frågor och synpunkter på den nya söktjänsten, kontakta delprojektledare Mikael Stoltz.