I Drupal har vi en ny struktur och design. För att se hur placering av information påverkar benägenheten hos besökarna att klicka sig in, genomfördes ett första test på svenska startsidan under våren
Vad som ligger i topp på startsidan gu.se, i den översta sektionen, skiftar under året beroende på ett flertal olika faktorer. Inför och under ansökningsperioden ligger exempelvis studera-material överst. Vi roterar även så att olika saker ligger i topp. vid olika tidpunkter.
Det vi ville undersöka var om placeringen på startsidan, vad som låg i första sektionen, ökade antalet besökare till dessa sidor.
Vad vi gjorde
Under två perioder under våren placerades nyheter respektive forskning i den översta sektionen. Mätperioden var cirka 20 dagar. Sedan jämfördes det med två perioder då nyheter respektive forskning inte låg i topp på startsidan, utan längre ner.
Sedan tittade vi på om mängden besök från startsidan till forskning respektive nyheter ökade under perioden det låg i topp.
Nyheter
Mellan den 24 februari och 14 mars placerades nyhetssektionen i topp.
Under denna period
- Antal besökare på startsidan: 66 025
- Totalt antal besök till en nyhet på hela webben: 38 559
- Besök från startsidan till en nyhet: 1 408
Cirka fyra (4) procent av besökarna nådde nyheter genom startsidan.
Referensperioderna, när nyheter inte låg i topp, hade 596 respektive 845 besök (720 i medelvärde) till en nyhet.
Resultat
När vi placerade nyheter i topp ökade mängden besök med 95 procent jämfört med medelvärdet när nyheter inte låg i topp.
Forskning
Mellan den 19 april och 9 maj placerades forskningssektionen i topp.
Under denna period
- Antal besökare på startsidan: 65 722
- Totalt antal besök till en forskningssida* på hela webben: 17 448
- Besök från startsidan till en forskningssida*: 1 561
*som ligger centralt eller i Drupalhavet. Ytornas sidor, exempelvis ”vår forskning” är inte inräknad.
Knappt nio (9) procent av besöken till en forskningssida kom från startsidan.
Referensperioderna, när forskning inte låg i topp hade 1 114 respektive 1 242 besök från startsidan (1178 medel).
Resultat
När vi placerade forskning i topp ökade mängden besök med 33 procent jämfört med medelvärdet när forskning inte låg i topp.
Slutsatser
- Placeringen på startsidan påverkar mängden besök, men det är från låga nivåer och på totalen väldigt lite.
- Nyheter är väldigt populärt innehåll på externwebben. Under 2021 (fram till 10 maj) hade vi 243 734 besök på en nyhet. Besökarna hittar våra nyheter, men få av dem kommer via startsidan. Trafiken kommer från sökmotorer och sociala medier.
- Av den totala mängden besök till forskning är det bara en bråkdel som kommer via startsidan gu.se. Sökmotorer står för majoriteten av trafiken.
Detta är resultat från en mätperiod och många faktorer kan spela roll. Därför är det svårt att dra generella slutsatser kring resultatet.
Det var väntat att placering av innehåll påverkar antalet besök.
Det nya var att så få hittar till nyheter och forskning via startsidan, som är externwebbens mest besökta sida.
Detta resultat kan inte kopieras till hur det fungerar på respektive ytas startsida. För att veta hur besökarna beter sig där behöver mätningar göras på respektive yta.
Eftersom alla universitetets studenter och medarbetare sitter hemma går det inte att se hur många besök som är interna respektive externa.
Fler mätningar och användarundersökningar behövs för att veta om och hur vi kan justera och placera innehåll för att få önskad effekt.