Så använder du policy i Siteimprove

För att hålla din webbyta eller sidor korrekta är Siteimprove kvalitetsverktyget att använda, för att exempelvis undvika brutna länkar. Brutna länkar är inte bra för besökaren eller för verksamheten. Att kontrollera dina länkar är något du som redaktör ska göra regelbundet. Bland annat för att hitta länkar till den gamla Drupal-miljön som slutat fungera. Idag finns 69 stycken sådana.

Policy att upptäcka Webcontent-länkar

Innan vi lanserade externwebben kunde ni arbeta i verktyget. Då lades det in länkar som fanns i den så kallade ”webcontent”-miljön, där ni arbetade innan lansering. De hårdlänkar (alltså när du klistrat in en https://-länk) som gick till webcontent fungerade före lanseringen men inte efter.

Det finns idag 69 länkar på vår externwebb som går till webcontent. Dessa behöver naturligtvis bytas ut.

Det finns en policy i Siteimprove för detta, där du kan se om en av dina sidor har en webcontent-länk.

Det finns även en policy för där du hittar alla dokumentlänkar som går till InfoGlue-miljön, länkar som måste bytas ut på sikt.

Policy i Siteimprove

Ett effektivt verktyg för dig som redaktör att använda inom många olika områden. Exempelvis:

• Om ni byter dekan eller prefekt kan du skapa en policy som söker efter namnet på den gamla dekanen/prefekten, hittar alla sidor så du kan byta namn till den nya.
  • Hitta för stora bilder
  • Korta ord som upprepas i följd

Siteimprove har själva ett gratis seminarium där de berättar mer om Policy-funktionaliteten.

Detta är Siteimprove

Siteimprove är universitetets verktyg för att hålla webben i ett bra skick. Hitta trasiga länkar, stavfel, tillgänglighetsfel med mera. Ett måste för alla som jobbar aktivt med webb på universitetet.

Skaffa konto

Siteimprove kräver att du har ett konto. Saknar du det kan du få ett genom webbsupporten.

Utbildning i verktyget

Kommunikationsenheten håller regelbundet utbildning i verktyget.

Kolla in kompetensutveckling på Medarbetarportalen för att se när nästa kurs är.