Så fungerar nyheter i Drupal – större ansvar och möjligheter för redaktören

Ett universitet – en gemensam webb, är en av grundbultarna för vår nya webbplats. För nyhetsarbetet innebär det att alla nyheter exponeras centralt. Som redaktör ger det dig större möjligheter men det innebär också ett större ansvar.

De flesta redaktörer har möjligheten att skriva och publicera nyheter i Drupal genom att använda sig av nyhetsmallen. Nyheter är viktiga för att sprida kunskap om vad som händer på universitetet till en extern målgrupp (till exempel forskningsresultat) och för att hålla vår webb levande med nytt innehåll.

Skillnad mot InfoGlue

Nyheter, precis som evenemang, forskningsgrupper och forskarporträtt, hamnar i vad som kallas Drupalhavet. Det innebär att de ligger rakt under gemensamma ingången gu.se och är inte knutna, via url eller brödsmulespår, till en specifik yta.

Alla nyheter får alltså en url med gu.se/nyheter/nyhetsnamn

Nyheter i Drupal hanteras därför på ett annat sätt än i InfoGlue. Där kunde olika verksamheter sätta upp en egen nyhetsrulle, och det krävdes aktivt manuellt arbete för andra att ta del av dessa nyheter.

Alla nyheter exponeras på centrala webben

Alla nyheter (alltså text som lagts i nyhetsmallen) listas och är synliga under den gemensamma söksidan Hitta nyheter. Där kan besökarna söka på alla universitetets nyheter. Det finns även möjlighet att filtrera utifrån organisation och på ett av de elva områdena.

I denna lista, under gu.se/aktuellt/hitta-nyheter, hamnar alla nyheter som publiceras i Drupal

Det är därför viktigt att tagga nyheten med korrekta områden. Naturligtvis kan en nyhet innehålla flera olika områden och ska då taggas därefter. Områdena är inte heltäckande och det finns gränsfall, tagga då utifrån bästa förmåga.

Tagga inte med pressmeddelande om nyheten inte har skickats ut till media.

På sidan Aktuellt och på Startsidan görs dagligen ett redaktionellt urval av nyheter, evenemang och annat aktuellt material som lyfts fram.

För redaktörer – större möjligheter och ansvar

För dig som redaktör ger det nya arbetssättet både större möjligheter men innebär också ett större ansvar. Nyheterna du skriver kommer att exponeras mot fler besökare eftersom de ligger samlade centralt.

Därmed ökar också ansvaret att skriva bra nyheter, riktade mot en extern målgrupp eftersom alla som går in på Hitta nyheter kommer att se det du skriver.

Många behov – en webb

En av grunderna i webbutvecklingsprojektet var att skapa en tydligare gemensam extern webbplats för Göteborgs universitet, att minska ner stuprörstänket. Ett universitet – en gemensam webb.

Det finns idag över 120 ytor (verksamheter med en egen ingång) i Drupal, alla med olika målgrupper, kommunikationsbehov och förutsättningar. Detta blir naturligtvis en utmaning att få ihop till en helhet.

Alla nyheter inte är för breda målgrupper och vi centralt inte har möjlighet att styra, guida och rätta alla nyheter som skrivs. Med vissa justeringar kan dock de flesta nyheter, även de riktade mot en liten målgrupp, fungera i en bredare kontext. Dock krävs att de är just nyheter och välskrivna.

Vad är och hur du skriver en bra nyhet

Innan du skriver en nyhet behöver du avgöra om just denna information passar bäst som en nyhet eller om du ska välja en annan innehållstyp. Detta samt hur du kan tänka när du skriver en nyhet och vad som kan anses vara en nyhet kommer vi att återkomma till i ett senare blogginlägg.