Vad är en nyhet – Nyhetsarbete på externwebben

Nyheter sprider kunskap om vad som händer på universitetet och är ett bra sätt att hålla webben levande med nytt material. I denna bloggpost, del två i serien om nyhetsarbete, går vi igenom vad som är en nyhet och vilka typer av nyheter som är vanligast.

Allt som skrivs i formatet nyheter i Drupal hamnar automatiskt i listningen ”Hitta nyheter” på gu.se. Eftersom målgruppen för gu.se primärt är extern, är det som redaktör viktigt att tänka vilka nyheter som passar in här. En nyhet som bara konstaterar att en doktorand disputerar på fredag är inte en nyhet för våra externa målgrupper, och är inte heller en nyhet utan ett evenemang. Medan en nyhet om vad doktoranden kommit fram till i sin avhandling kan vara en nyhet som passar fint här.

Det är därför viktigt att du som redaktör tänker på att allt nytt du vill berätta inte är nyheter som passar på externwebben (även om det är en stor nyhet för de närmsta berörda), utan att vissa saker bör kommuniceras på andra vis.

Missa inte första delen i serien om nyhetsarbete – Så fungerar nyheter i Drupal

Internt och externt

Generellt riktar sig en intern nyhet mot GU:s anställda eller studenter, medan externa nyheter har en mycket bredare målgrupp, till exempel allmänheten, journalister och forskare utanför universitetet.

Ibland kan det dock vara svårt att avgöra vad som är internt och externt. En nyhet kan vända sig till båda målgrupperna och en del verksamheter har en stor blandning av besökare på sina ytor. Vissa verksamheter saknar även upparbetade interna kommunikationskanaler. 

Detta har gjort att externwebben i vissa fall blivit samlingsplatsen för alla kategorier av nyheter, vilket inte är korrekt. Externwebben är inte en plats för allt innehåll. Känner du igen dig i detta är utgångspunkten att du som webbredaktör behöver se över hur ni kommunicerar, i vilka kanaler och till vem.

Nyhetsvärdering

Eftersom gu.se är en gemensam webb medför det nya utmaningar för oss redaktörer. En av dem är att vi behöver bli bättre på att värdera och arbeta med nyheter.

Det finns några generella regler för vad en nyhet faktiskt är, tänk på att allt nytt inte är nyheter. Fundera på om en eller följande punkter är uppfyllda (ju fler desto ”bättre” som nyhet betraktat):

  • Aktuell, alltså någonting nytt.
  • Berör och intresserar många – påverka människor för att vara en nyhet.
  • Något överraskande eller ovanligt – är det utanför det normala är det en nyhet.
  • Närhet i tid och rum – som många kan relatera till i sin vardag.
  • Unikt eller udda – först, störst, snabbast, endast i världen, exotiskt, roligt, udda och så vidare.

Andra saker som har betydelse:

  • Nytt och angeläget perspektiv på aktuell debatt.
  • Färgstark personlighet, kändisvärde eller offentlig person.
  • Det finns bra bilder/film till nyheten.

Typer av nyheter

Ämnen vi skriver nyheter om vid Göteborgs universitet kan delas in i några olika kategorier. Där många kan bli bra nyheter om de skrivs rätt.

Forskningsresultat

Nya forskningsresultat är den viktigaste och vanligaste typen av nyhet från den egna verksamheten, och att som kommunikatör/pressansvarig försöka fånga upp sådana resultat är en viktig del i nyhetsarbetet. Här är pressmeddelandet, både som nyhet på gu.se och som utskick till media, de givna kanalerna.

Ofta är forskningsresultaten intressanta för externa målgrupper, om de presenteras på rätt sätt. Ibland handlar det om publiceringar i vetenskapliga tidskrifter som vi kan fånga upp, och de tyngsta, som Nature och Science, innebär ett nyhetsvärde i kraft av sin status.

Pågående forskning

Att skriva om ett pågående forskningsprojekt är en typ av nyhet som ofta fungerar bra på webben. Det kan till exempel handla om en arkeologisk utgrävning, återplantering av ålgräs eller någonting annat som ger ett bra tillfälle att berätta om angelägen forskning. Finns material sedan tidigare, exempelvis forskningsprojektsidor personen är med i eller driver, så länka till dessa.

Forskningsmedel

Nya anslag eller projekt kan fungera bra som nyhet på gu.se. Här behöver du som redaktör skriva så att en bredare publik förstår projektet eller gruppen som fått forskningsmedel. Som att förklara vad projektet/forskaren vill undersöka, vad man hoppas uppnå, och varför det är viktigt.

Om det rör sig om väldigt stora projekt kopplade till mycket pengar, som till exempel gemensamma satsningar med tunga aktörer som innebär rekrytering av nya forskare och/eller att nya centrum bildas, kan detta vara intressant för media och värt att tipsa om.

Finns material sedan tidigare, exempelvis forskningsprojektsida, så länka till dessa.

Utmärkelser och utnämningar

Nya utnämningar (exempelvis professorer) och utmärkelser fungerar som en nyhet på webben. Skriver du en sådan, så tänk på att förklara sammanhanget. Det kan handla om något så enkelt som att bifoga en faktaruta om vem personen är, vad hen ska göra, vilken forskning det handlar om och så vidare.

Tänkt på att det kan komma läsare som inte känner till personen eller sammanhanget, ge även dessa möjligheten att förstå nyheten. Finns material sedan tidigare, exempelvis forskningsprojekt personen är med i eller driver, så länka till dessa.

Nya böcker

Nya böcker skrivna av forskare lämpar sig ofta för en nyhetstext på webben. Det går också att använda sig av modellen ”Tre frågor till…” med ett enkel fråga/svar-upplägg.

Interna och externa evenemang

Arrangemang är en del av den dagliga verksamheten, och oftast inte intressanta att i förväg lyfta i en nyhet. För det ska mallen för evenemang användas. Däremot kan det vara intressant att i efterhand i en webbnyhet berätta om arrangemanget, vilka ämnen som togs upp och vilka rön som presenterades.

Studentprojekt och andra studentrelaterade nyheter

Nya utbildningar kan också vara värda att uppmärksamma, det beror på hur unika de är. Media kan vara intresserade av uppsatser som innehåller nya vinklar på aktuella ämnen.

Så får du hjälp

Som lättredaktör är det alltid till din webbredaktör du ska vända dig till i första hand.

Som webbredaktör vänder du dig till webbsupporten.

Behöver du hjälp med hur du ska skriva pressmeddelanden, eller hur du ska tänka kring att nå ut medialt, kan du vända dig till den som är ansvarig för pressarbete på din institution eller fakultet (olika fakulteter har organiserat arbetet med pressfrågor olika).

Kommande bloggposter om nyhetsarbete – Vad är inte en nyhet och så skriver du en bra nyhet

I den tredje delen om nyhetsarbete kommer vi ta upp vad som inte är en nyhet och hur du kan kommunicera det istället.

I seriens sista del tar vi upp hur du skriver en bra nyhet.

Missa inte första delen i serien om nyhetsarbete – Så fungerar nyheter i Drupal

Så fungerar nyheter i Drupal – större ansvar och möjligheter för redaktören

Ett universitet – en gemensam webb, är en av grundbultarna för vår nya webbplats. För nyhetsarbetet innebär det att alla nyheter exponeras centralt. Som redaktör ger det dig större möjligheter men det innebär också ett större ansvar.

De flesta redaktörer har möjligheten att skriva och publicera nyheter i Drupal genom att använda sig av nyhetsmallen. Nyheter är viktiga för att sprida kunskap om vad som händer på universitetet till en extern målgrupp (till exempel forskningsresultat) och för att hålla vår webb levande med nytt innehåll.   

Skillnad mot InfoGlue

Nyheter, precis som evenemang, forskningsgrupper och forskarporträtt, hamnar i vad som kallas Drupalhavet. Det innebär att de ligger rakt under gemensamma ingången gu.se och är inte knutna, via url eller brödsmulespår, till en specifik yta.

Alla nyheter får alltså en url med gu.se/nyheter/nyhetsnamn

Nyheter i Drupal hanteras därför på ett annat sätt än i InfoGlue. Där kunde olika verksamheter sätta upp en egen nyhetsrulle, och det krävdes aktivt manuellt arbete för andra att ta del av dessa nyheter.

Alla nyheter exponeras på centrala webben

Alla nyheter (alltså text som lagts i nyhetsmallen) listas och är synliga under den gemensamma söksidan Hitta nyheter. Där kan besökarna söka på alla universitetets nyheter. Det finns även möjlighet att filtrera utifrån organisation och på ett av de elva områdena.

I denna lista, under gu.se/aktuellt/hitta-nyheter, hamnar alla nyheter som publiceras i Drupal

Det är därför viktigt att tagga nyheten med korrekta områden. Naturligtvis kan en nyhet innehålla flera olika områden och ska då taggas därefter. Områdena är inte heltäckande och det finns gränsfall, tagga då utifrån bästa förmåga.

Tagga inte med pressmeddelande om nyheten inte har skickats ut till media.

På sidan Aktuellt och på Startsidan görs dagligen ett redaktionellt urval av nyheter, evenemang och annat aktuellt material som lyfts fram.

För redaktörer – större möjligheter och ansvar

För dig som redaktör ger det nya arbetssättet både större möjligheter men innebär också ett större ansvar. Nyheterna du skriver kommer att exponeras mot fler besökare eftersom de ligger samlade centralt.

Därmed ökar också ansvaret att skriva bra nyheter, riktade mot en extern målgrupp eftersom alla som går in på Hitta nyheter kommer att se det du skriver.

Många behov – en webb

En av grunderna i webbutvecklingsprojektet var att skapa en tydligare gemensam extern webbplats för Göteborgs universitet, att minska ner stuprörstänket. Ett universitet – en gemensam webb.

Det finns idag över 120 ytor (verksamheter med en egen ingång) i Drupal, alla med olika målgrupper, kommunikationsbehov och förutsättningar. Detta blir naturligtvis en utmaning att få ihop till en helhet.

Alla nyheter inte är för breda målgrupper och vi centralt inte har möjlighet att styra, guida och rätta alla nyheter som skrivs. Med vissa justeringar kan dock de flesta nyheter, även de riktade mot en liten målgrupp, fungera i en bredare kontext. Dock krävs att de är just nyheter och välskrivna.

Vad är och hur du skriver en bra nyhet

Innan du skriver en nyhet behöver du avgöra om just denna information passar bäst som en nyhet eller om du ska välja en annan innehållstyp. Detta samt hur du kan tänka när du skriver en nyhet och vad som kan anses vara en nyhet kommer vi att återkomma till i ett senare blogginlägg.