Nytt utseende på Medarbetarportalens startsida och sidfot

Den 3 maj kommer utseendet på Medarbetarportalens startsida och sidfot uppdateras. Det nya utseendet kommer vara mer lättöverskådligt och lyfta de länkar som besökarna letar efter. Bakgrunden till uppdateringen är att många medarbetare uppfattar dagens startsida som rörig och svårnavigerad.

Medarbetarportalen har haft samma startsida och sidfot under flera år. De vanligaste synpunkterna medarbetare lyfter om Medarbetarportalen är att den är svårnavigerad och att det inte går att hitta på startsidan och i sidfoten. För att förbättra besöksupplevelsen uppdateras utseendet på både startsidan och i sidfoten (det svarta utrymmet längst ned på varje sida).

Urval av problem med dagens startsida:

• Många länkar som har väldigt få (eller inga) klick tar upp plats samtidigt som eftersökta sidor inte finns länkade till på startsidan
  • Sidfotens uppdelning mellan lärare, forskare, administratör mm fungerar inte eftersom flera länkar är relevanta för flera målgrupper
  • Medarbetare på institutioner och fakulteter har saknat ytterligare en ingång till sin arbetsplats interna sidor

Sammanfattningsvis innebär förändringarna:

• En mer avskalad startsida som är mer lättöverskådlig
  • Antalet länkar i sidfoten har minskats och består av de länkar som är mest klickade i dagsläget, länkar osm leder till sidor med flest besök och länkar som leder till sidor besökare söker efter i sökrutan
  • Länkarna som inte klickas på idag kommer tas bort från startsidan och sidfoten, men vi kommer säkerställa att länkarna finns uppdaterade under A-Ö samt att de ger tillfredsställande sökresultat

Arbetet med utformningen av den nya startsidan och sidfoten har baserats på besöksstatistik, klickstatistik och sökstatistik från ett och ett halvt år tillbaka och har utförts i dialog med de enheter som ansvarar för störst mängs information i Medarbetarportalen.

Den nya startsidan publiceras den 3 maj.

Tittlänk

På följande länk kan du titta på den nya startsidan och sidfoten: https://medarbetarportalen.gu.se/startsida2019/

Beskrivning av förändringsarbetet

Vi har kartlagt hur besökare använder startsidan och sidfoten baserat på ett och ett halvt års besöksstatistik, sökstatistik, klickkartor och värmekartor. Det mest intressanta har varit att kolla på:

• vilka länkar besökarna klickar på idag
  • vilka ord som är mest sökta
  • vilka sidor som är mest besökta

Genomgången visade att det är många av dagens länkar som nästan aldrig klickas på, samtidigt som några av de mest eftersökta sidorna inte finns representerade på startsidan.

I arbetet med utformningen av utseendet har dom enheter/webbredaktörer som har ansvar för störst andel information i Medarbetarportalen involverats.

Länkar på ett ställe

En viktig princip för att hålla startsidan och sidfoten så enkel som möjligt har varit att inte ha flera länkar till samma målsida. I dagsläget finns det flera länkar till samma sidor både på startsidan och i sidfoten. Eftersom sidfoten finns på varje sida har jag inte lyft länkar från sidfoten även på startsidan.

Länksamlingen i sidfoten kortas

Som bekant är sidfoten väldigt stor och innehåller många länkar som knappt någon använder, samtidigt som det finns eftersökta sidor som inte finns bland länkarna i sidfoten. Sammanfattningsvis finns det flera problem med sidfoten:

• Sidfoten har delvis växt okontrollerat då behörigheten att lägga till länkar inte alltid varit begränsad
  • Det finns inga kriterier för hur en länk ska ”kvala in” till att finnas med i sidfoten vilket gör att det finns många länkar som inte klickas på
  • Indelningen mellan roller som ”lärare”, ”forskare” och ”administratörer” osv. fungerar inte eftersom de flesta länkar är till för flera målgrupper och många medarbetare har flera roller

Sidfoten kortas rejält och kommer enbart bestå av 20 länkar som går till de mest besökta, mest klickade och eftersökta sidorna.

Inför uppdateringen av sidfoten säkerställer vi att samtliga länkar som försvinner finns uppdaterade i A-Ö samt att de ger ett tillfredsställande sökresultat om besökaren söker efter dem istället.