Plan för redaktionellt arbete och lansering

Nu är det ungefär ett år kvar till lansering av den nya webbplatsen i Drupal. Ett år går fort och det kommer det att vara ett intensivt år med att skapa innehåll och bygga nya webbsidor.

Lanseringen i juni 2020 kommer att innefatta de verksamheter som är en del av den gemensamma webbplatsen, det vill säga fakulteter, institutioner och centrumbildningar.

För att kunna planera arbetet fram till lanseringen kommer här en översiktlig plan för aktiviteter/händelser inom projektet. Planen är preliminär och kommer att uppdateras och bli mer detaljerad ju närmare lansering vi kommer.

Utbildning

Under året som gått har ca 180 personer genomgått den redaktionella utbildning för webbredaktörer och lättredaktörer. Några har även hunnit gå en utbildning speciellt inriktad på studentrekrytering. För de personer som är anmälda som redaktörer i den framtida redaktörsorganisationen och ännu inte gått utbildning kommer det att finnas möjlighet att gå dessa utbildningar i september – oktober. I oktober kommer det också att bli en verktygsutbildning i Akeneo PIM för de som ska arbeta med utbildningsinformation till potentiella studenter. I november kommer webbredaktörer utbildas i publiceringsverktyget Drupal. Webbredaktörerna kommer bygga upp strukturen för webbytorna innan lättredaktörerna kommer gå utbildningen i början av 2020.

Läs mer om tidsplanen:

medarbetarportalen.gu.se/projekt-process/aktuellaprojekt/webbutveckling/internutbildning-och-innehall/tidsplan

Prioriterat innehåll

Även om det dröjer innan det går att skapa innehåll i våra nya verktyg är det bra att redan nu börja arbeta med innehållet. Det finns prototyper och beskrivningar av sidor på: medarbetarportalen.gu.se/projekt-process/aktuella-projekt/webbutveckling/ny-extern-webbplats/design-och-sidmallar

Vissa webbplatser har väldigt mycket innehåll och det är därför bra att redan nu identifiera vilket innehåll som är viktigast på er webbplats och som måste finnas på plats vid lansering. Besöksstatistiken kan fungera som stöd för prioriteringen. Innehållet på nuvarande webbplatser kommer att finnas kvar tillgängligt för redaktörer i Infoglue ett halvår efter lanseringen.

Förslag till prioritering av innehåll:

• Utbildningsinformation. Våra kurs- och programsidor är våra mest besöka sidor och viktiga för rekrytering av studenter. Eftersom redaktörerna kommer att få tillgång till PIM-systemet innan Drupal är det bra börja med dessa. Redan nu/inom kort finns regler för kurs- och programsidor som gör det möjligt att komma igång med skrivandet så att det är klart när redaktörerna får tillgång till PIM-systemet. Se mer detaljerad information för prioritering inom utbildningsinformation: publicera.blogg.gu.se/webbprojektet-utbildningsinformation-pa-nya-gu-se
  • Kortversioner för forskningsprojekt och forskargrupper. Se till att skapa en kort beskrivning av projektet eller gruppen. Utförligare beskrivningar av projekt kan skapas efterhand.
  • ”Lokal information” om forskarutbildning och fakultetens ämnen.
  • Innehåll till startsida för webbyta (kortfattad beskrivning av verksamheten kontaktinformation och bilder)
  • Innehåll till sidor som beskriver verksamheten t.ex. ”forskning” och ”om oss”.
  • Förbereda innehåll till personsidor för forskare, se mer information nedan.

Kontaktinformation för person och organisation

Kontakt är en viktig funktion på vår nya webb och varje sida kommer att ha en kontaktruta till innehållsansvarig. Tanken är att kontaktinformation för personer ska hämtas från vår person- och organisationskatalog. Hur detta ska göras rent tekniskt är ännu inte klart eftersom det pågår ett annat projekt för en ny katalog.

Kopplingen till person- och organisationskatalogen kommer också användas för att skapa personsidor för forskare och övrig personal. Dessa sidor ska inte skapas upp manuellt av redaktörer, utan kommer som idag att genereras från person- och organisationskatalogen. Det är därför bra att förbereda innehållet på sidorna, men innehållet kommer kunna läggas in först när funktionaliteten är på plats, troligen först under våren 2020. Vi återkommer med mer information om detta.

Migrering av nyheter

Nyheter är den enda innehållstypen som kommer att flyttas över automatiskt från Infoglue. Migreringen kommer preliminärt att ske under april-maj. Det är ännu inte klart hur långt tillbaka i tiden som vi kommer flytta över nyheter och webbredaktören kommer också få göra ett urval av nyheter. Mer information kommer i höst.

Stopp för produktion i Drupal

Ett par veckor innan lanseringen kommer all produktion att stoppas för att stabilisera miljöerna. Under den perioden kommer det inte vara möjligt för redaktörer att arbeta i Drupal och PIM.

Lansering juni 2020

I juni planeras lansering av den gemensamma externa webbplatsen där fakulteter,  institutioner och centrumbildningar ingår. Vid lanseringen behöver det viktigaste innehållet finnas på plats. Innehållet kan sedan fortsätta att byggas ut/förbättras.

Verksamheter som har behov av en egen webbplats med särskild profilering eller flera avsändare kommer att lanseras i ett andra steg efter den gemensamma webbplatsen. Vi återkommer med tidsplan för detta.

Frågor om projektet?

Har du frågor eller funderingar kring webbprojektet är du välkommen att höra av dig till webbprojektet@gu.se