Vem ska du kontakta för frågor om Medarbetarportalen och Studentportalen?

Medarbetarportalen och Studentportalen har fått många nya redaktörer eftersom institutioner och fakulteter flyttat in sin information till medarbetare respektive studenter till portalerna. Med detta blogginlägg vill vi förtydliga hur du som redaktör kan kontakta kommunikationsenheten för support och stöd samt informera om förändringar i tjänster kopplade till portalerna.

 

När ska jag kontakta CMS-supporten för frågor rörande portalerna?
Alla frågor av teknisk karaktär eller där du behöver hjälp med att göra något i InfoGlue eller närliggande system är vad vi kallar supportärenden och ska gå via CMS-supporten.

Exempel på vanliga supportfrågor som rör Medarbetarportalen eller Studentportalen:

  • Du försöker göra något i InfoGlue som inte funkar
  • Du behöver support för att byta grundmall på en sida
  • Du behöver support för att ge en redaktör behörighet till någon av portalerna i InfoGlue
  • Du behöver support rörande behörigheter för besökare (låsa/låsa upp en sida för inloggade besökare, en viss personalgrupp etc)
  • Du vill ha tillgång till, eller behöver support i, SiteImprove eller GoogleAnalytics
  • Varför syns inte denna sida bland sökresultaten?

 

När ska jag kontakta portalernas funktionsadresser?
Studentportalen och Medarbetarportalen har funktionsbrevlådor med adresserna studentportal@gu.se respektive medarbetarportalen@gu.se som du kan kontakta vid frågor av mer redaktionell karaktär.

Exempel på vanliga frågor av mer redaktionell karaktär:

  • Jag har en nyhet som jag vill ska synas på startsidan. Kan ni länka in den?
  • Min verksamhet har information som borde ligga i Student- eller Medarbetarportalen – vart borde den placeras och hur går jag tillväga?
  • Vi ska bygga om våra sidor – är det något speciellt vi ska tänka på?
  • Jag hittar inte det jag letar efter – hjälp!

 

Varför ska jag kontakta funktionsadresserna istället för huvudredaktören direkt? Jag vet ju att John är ansvarig!
Vi är flera på kommunikationsenheten som jobbar med portalerna. John Edström är fortfarande huvudansvarig för båda kanalerna men flera medarbetare arbetar med portalerna när det t.ex. gäller nyhetsflödet på Medarbetarportalen, behörigheter till SiteImprove och Google Analytics. Dessutom bevakas alltid funktionsbrevlådorna oavsett vem som är ansvarig och eventuellt upptagen eller frånvarande.

 

Är det så noga vilken kontaktväg jag väljer?
Det underlättar arbetet på kommunikationsenheten och du får hjälp snabbare eftersom du inte behöver vänta på att ärendet ska skickas vidare till rätt person. Men självklart skickar vi vidare ärenden som ska till någon annan!

 

Minskat stöd i redaktionella frågor på Medarbetarportalen
Under det kommande halvåret kommer kommunikationsenheten inte kunna erbjuda samma stöd i redaktionella frågor rörande Medarbetarportalen som tidigare gjorts. Det beror på att ansvarig huvudredaktör (John Edström) kommer var uppbunden i en förstudie rörande flytt av Studentportalen. Förstudien ska ta fram en plan för hur och när Studentportalen ska lämna InfoGlue. Förstudien ska precis påbörjas, mer information kommer under projektets gång.

Du kan och ska självklart fortsätta kontakta oss när du behöver stöd och vägledning men kan inte förvänta samma omfattning av stöd som tidigare.

Vi kommer fortfarande stötta i övergripande frågor som rör struktur, principfrågor och placering av information.

Vi kommer under perioden inte ha möjlighet att ge stöd i detaljfrågor som rör utformning av enskilda strukturer eller sidor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *