Webbstatistik via Google Analytics stängs av tills vidare

Den 16 juli 2020 meddelade EU-domstolen dom i det så kallade Schrems II-målet. Det så kallade Privacy Shield-avtalet, som reglerade överföring av personuppgifter mellan EU och USA (tredje land) gäller inte längre. Den lagstiftning som vi måste förhålla oss till är GDPR och den medger inte delning av personuppgifter till tredje land

Vi har sedan tidigare anonymiserat IP-adresserna i Google Analytics, men tyvärr har det visat sig att denna anonymisering görs efter att uppgifterna har skickats till Google. Och det är inte tillräckligt enligt gällande lagstiftning.
Vi stänger därför tills vidare av Google Analytics-spårningen på www.gu.se på Medarbetar- och Studentportalen samt på övriga webbplatser på InfoGlue-plattformen. Vi kommer fortsättningsvis att bevaka denna fråga och om förutsättningarna ändras att återta Google Analytics som verktyg.

Vi gör inte detta som enskild aktör, utan har stämt av med andra högskolor och myndigheter som har fattat samma beslut.

Detta ska inte vara ett problem för de flesta använder redan idag Siteimprove Analytics för att ta del av samma webbstatistik och det kommer vi att kunna fortsätta med.

Har du frågor och synpunkter om webbstatistik eller om tillgång till Siteimprove Analytics, hör av dig.

Läs mer om Schrems II-domen och överföringar av personuppgifter till tredje land på Integritetsmyndighetens webbplats (IMY).

2 reaktioner till “Webbstatistik via Google Analytics stängs av tills vidare”

1. Nej, det går bra att fortfarande köpa Google Ads, du får däremot kolla utfallet i Siteimprove Analytics.