Informationsstruktur för kurs- och programinformation och utbildningsinformation

Det här är ett av flera blogginlägg som beskriver den nya digitala kurs- och programkatalogen. Läs gärna de andra inläggen och informationen i medarbetarportalen för delprojekt Kurser och program.

I det här inlägget berättar vi om delprojektets arbete med:

Men först en…

… statusuppdatering

Under våren har vi arbetat tillsammans med en arbetsgrupp med representater från samtliga fakulteter och olika yrkeskategorier. Vi har diskuterat:

• Programbeskrivningar och testat att göra sammanfattningar.
  • Utbildningsinformation och vad som ska ligga i katalogen respektive utanför katalogen.

Parallellt med delprojketet har studentrekryteringsgruppen på kommunikationsenheten arbetat med all utbildningsinformation, dvs. det som inte kommer vara en del av katalogen, se rubriken för innehållsarbete.

Vi har också planerat en utbildning för studentrekrytering som alla som arbetar med utbildningsinformation behöver genomföra. Utöver denna utbildning kommer det publiceras online-instruktioner och utbildningar i själva verktyget Akeneo PIM.

Tidsplan

I höstas delade vi upp arbetet med kurs- och programsidor i tre faser: 1) Inventera, 2) Komplettera och 3) Producera. Många är redan en en bit in i fas 2, andra i motsvarande fas 1. I tidplanen beskriver vi arbetet med den gemensamma utbildningsinformation, som just nu är i fas 1.

Det är meningen att ni ska kunna kolla på vad vi skriver för texter centralt och på det sättet få lättare att planera ert arbete, och så att vi till exempel inte skapar dubbel information. Till er hjälp kommer ni också ha innehållsstugor under hösten 2019 (de har blivit uppskjutna pga att lanseringen är framflyttat till maj 2020).

Tidsplan för kurser och program 2019-05-22

I medarbetarportalen finns en övergripande tidsplan för det redaktionella arbetet. Bild ovan är inriktad på kurser, program och utbildningsinformation.

Innehållsstruktur

Ett stort steg framåt är att vi har ett utkast på hur vi ska strukturera all vår utbildningsinformation vid Göteborgs universitet. Vi har velat få fram denna strukturen så tidigt som möjligt för att den ska kunna fungera som ett stöd till er som arbetar med utbildningsinformation på institutioner och fakulteter.

Bilden visar rubriker för den information som ska flytta från dagens institutions- och fakultetswebbplatser in till vår nya kurs- och programkatalog med rubriken Hitta utbildning. En del saker kan vi beröra direkt på programsidan, men en del kommer behöva egna informationssidor som då blir en del av katalogen och redigeras i Akeneo PIM.

Information som flyttar från institutions- och fakultetswebbplatser till vår nya kurs- och programkatalog webbplats 2019-05-22

Användare och roller för kurser, program och utbildningsinformation

Under våren har listan över de personer som ska arbeta med utbildningsinformation samt kurs- och programbeskrivningar börjat att ta form. Vi delar in oss i de roller som finns i webbpolicyn:

• Webbredaktör och biträdande webbredaktör – arbetar med Akeneo och Drupal.
  • Lättredaktör – arbetar med Akeneo och/eller Drupal.
  • Informationsägare – bidrar med underlag och granskar resultat, ej användare i något system.

Bilden illustrerar hur de olika rollerna hänger ihop med kurser, program och utbildningsinformation, och att den redigeras i antingen Akeneo PIM eller Drupal beroende på vilken typ av information det är. De som är webbredaktörer, biträdande webbredaktörer kommer arbeta med både Drupal och Akeneo PIM som sina verktyg. För lättredaktörer hänger det på vilket innehåll redaktören är ansvarig för.

Vem gör vad med utbildningsinformationen 2019-05-22

Alla som arbetar med kurser, program eller utbildningsinformation ska dels gå den redaktionella utbildningen, dels studentrekryteringsutbildningen. Vi har börjat bjuda in en omgång webbredaktörer till studentrekryteringsutbildningen, vi återkommer med inbjudningar till fler webbredaktörer och lättredaktörer.

Ta gärna kontakt med oss eller din projektkontakt om du har frågor om utbildningar, roller eller något annat som rör projektet.

Pontus Sundén är utbildningsredaktör på gu.se och delprojektledare för Kurser och program.
Kerstin Eiman är ansvarig för nationell studentrekrytering vid Göteborgs universitet.